Led mig hem

Amanda har magsjuka. Magsjuka light. Vi delar toalett hon och jag. Det innebär ett visst riskmoment. Vardagsspänning kanske någon skulle kalla det. Jag kallar det måndag.


Vi är hemma från Hofors nu. Hofors var...vedervärdigt. Jag saknar ord. Man skulle kunna jämföra det med Åmål, tror jag. Jag har aldrig nånsin varit i Åmål så det är svårt att veta men det känns som att Hofors inte bara kan ge upphov till tonårs- och identitetsångest utan till en massa annan ångest också.


Jag tror Hofors har en identitetskris. Det är den fulaste platsen jag någonsin sett. Förutom kanske Jokkmokk, och kanske också Pajala. Jag kan inte riktigt minnas Pajala. (Vi stryker Pajala). Hofors kvalar in som lika ångestframkallande som den där absolut avskyvärda trafikskolan de har i Söderköping, där allting andas småstadstragik. Hofors andas också tragik, och sextiotalsuppgivenheten märks i varenda huskropp. en liten trafikskola och en stad långt därifrån. De vet inte om det. Men där blåser liksom samma vindar.


Jag åkte hem. Eller, till Älvsbyn. Jag vet inte riktigt om jag vill kalla det hem trots att det är precis vad det är.


Jag vill härifrån.


Jag vill söderut. Jag trivs i Stockholm. Jag trivs söder om Stockholm. Jag tycker om pulsen. Jag tycker om hur de pratar. jag tycker om hur allt ter sig och hur mycket större allting är. Småstad är småstad på ett annat sätt och storstad ska vi inte ens prata om.


Jag vill härifrån. Innan jag börjar prata som de gör här uppe. Innan min totalt genomfuckade blandrasdialekt tar upp ännu en dialekt och får mig att prata konstigare än jag redan gör. Det går inte att höra var jag kommer ifrån. Jag kan tycka det är jobbigt. ja jag är VERKLIGEN från Kiruna & nej jag skojar inte. Men samtidigt, vill jag verkligen att nån ska kunna peka på mig när jag öppnar munnen och ropa "hon är definitivt från kiruna"?. Nej. Jag vill inte det. Jag vill inte det heller. Och jag vill inte att det ska låta som att jag kommer nånstansifrån där jag inte alls kommer ifrån. Det är ett dilemma. Jag kan inte välja heller. Det bara blir. Jag pratar som jag pratar, jag vill bara härifrån innan det hela går överstyr .Jag pratar iallafall inte norska. Det kan jag ju tacka för.


Hofors var iallafall inte så jävla bra. Jag simmade inte så himla bra heller. Nästan katastrofalt. Men det tog sig, frisimmet satt till sist någolunda och jag kunde simma en femtia om inte bra så iallafall utan att skämmas. Det gjorde mig inte så mycket. Att det gick dåligt. Jag var mindre stressad och mindre hysterisk än jag brukar. Det kändes inte viktigt att simma fort även fast jag nånstans kanske ville. Frustrationen över att kroppen inte riktigt responderade som den skulle la sig lagom till kvällen och jag kunde somna utan prestationsångesten gnagandes i magen.


Jag skulle ha duschat ikväll. Det hade nog till och med behövts. Men jag sover nog istället. Och vaknar utan huvudvärk imorgon, right?


jag vill ha er höst, h

 


Kommentarer
Postat av: amanda

märta, jag kan trösta dig med att mamma verkligen inte tror att det är magsjuka :) hon tror att det är kvar från tävlingen. och pappa tror att det är för att jag sover dåligt och att jag har ärvt hans 'sover-dåligt-blir-sjuk-gener' . ja, du får tro på vilken du vil, men det är nog ingen fara att dela toalett med mig :) kram!

2009-11-03 @ 10:41:45
URL: http://amandakatariina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0